Ulrika Fredrika Pasch, född 10 juli 1735 i Stockholm, död 2 april 1796, var en svensk konstnär. Hon var dotter till konstnären Lorens Pasch d.ä. och Anna Helena Beckamn, syster till konstnären Lorens Pasch d.y. och brorsdotter till konstnären Johan Pasch.
Ulrika Pasch började måla 1756 men hade tidigt tillsammans med sin bror fått undervisning av fadern. Hon blev hushållerska åt en släkting, men målade på fritiden. Under en tioårsperiod försörjde hon sin pappa och syster som professionell porträttmålare i Stockholm innan hennes bror återvände från sina studier utomlands 1766, då de började arbeta tillsammans. Deras samarbete beskrivs som harmoniskt och de valdes båda in i konstakademien 1773. Hon var inte den första kvinnan som valdes in i akademin, men hon var den första kvinnliga yrkeskonstnären som blev vald. Hon ska ha målat detaljerna på broderns tavlor, som klädesdetaljer och liknande. Ulrika hade en framgångsrik karriär och målade ofta porträtt av kungafamiljen och hovet. Hon ansökte dock upprepade gånger förgäves för en pension. Systern Helena Lovisa (1744-96) hushållade åt sina syskon.
Trots att det sägs att hon själv var en ödmjuk person som aldrig framhävde sitt arbete, så är hon en av få kända självförsörjande kvinnliga yrkeskonstnärer i Skandinavien före artonhundratalet. Related Paintings of ulrica fredrica pasch :. | elisabetbgyllemborg | lovisa sofia af geijerstam | sjalvportratt | okand flicka med bandarbete | maria charlotta l estrade | Related Artists:
Gerrit Dou1613-1675
Dutch
Gerard Dou Locations
Dutch genre and portrait painter of Leiden. The son of a glass painter, he was apprenticed to an engraver and worked from 1628 to 1631 in the studio of the young Rembrandt. Although he occasionally borrowed Rembrandt themes, he was more detailed and meticulous in his execution. His scenes of domestic, middle-class life were tremendously popular and often imitated. Among his most famous works are Evening Light (Rijks Mus.), Young Man (The Hague), The Cook (Louvre), and a self-portrait (Metropolitan Mus.).
Edouard Debat PonsanFrench Academic Painter, 1847-1913
1847-1913.French painter. He trained in Toulouse and later at the Ecole des Beaux-Arts in Paris under Alexandre Cabanel. In 1873 he won second place in the Prix de Rome and in 1874 the Prix Troyon of the Institut. From the Institut he received a bursary that enabled him to visit Italy. In 1870 he made his debut at the Salon under the name Ponsan-Debat and afterwards exhibited there such genre and history paintings as Jephthah's Daughter (1876; Carcassonne, Mus. B.-A.). He also executed religious works, some of which were for churches and cathedrals: he painted St Paul before the Areopagus (1877) for the church at Courbevoie and the Pity of St Louis for the Dead (1879) for the cathedral at La Rochelle. From 1880 Debat-Ponsan was the name under which he exhibited. The Massage (1883; Toulouse, Mus. Augustins) shows a white female nude massaged by a negress, and the subject attracted comment from contemporary critics. He also painted a number of landscapes, including Corner of the Vineyard (1888; Nantes, Mus. B.-A.). These were painted in a style similar to that of Jules Bastien-Lepage and, when they included figures, were often sentimental. His reputation depended, however, on his portraits, which are distinguished by their vigorous colour and precision, as seen in the portrait of Pouyer-Quertier (c. 1885; Rouen, Mus. B.-A.). Most notable was his portrait of General Boulanger (1887; untraced), which was shown at the Salon of 1887 and was accepted in 1889 for the Exposition Universelle in Paris. Amid scandal, Debat-Ponsan withdrew it soon after the opening because he thought that the Exposition was badly organized and his painting was not shown to advantage. He refused the bronze medal awarded it by the jury. In later years, while producing such paintings as Christ on the Mountain (1889; Toulouse, Mus. Augustins), he increasingly responded to contemporary events in his work.
anna brondumOmkring 1900 drog en rad av kvinnliga konstnärer från Norden mot Frankrike, Italien, Tyskland och andra länder i Europa. Hanna Pauli, Sigrid Hjerten och Anna Bröndum är i dag kända, men den vårgårdafödda Hilda Heyman hörde också till dessa målande kvinnor. Hon är inte så känd men väl erkänd i konstnärliga kretsar och representerad på många konstmuseer.